12.1.2024

Ruotsalaiset ryntäsivät ostamaan kriisitarvikkeita – puhe sodan uhasta on huolestuttanut kansalaisia.

Ruotsissa on käyty tammikuussa julkista keskustelua sodan uhasta. Tämä on saanut monet kansalaiset hankkimaan erilaisia kriisitarvikkeita, joita poikkeusoloissa voisi tarvita. Kuvituskuva Ruotsin puolustusvoimien harjoituksesta vuodelta 2023.

Ruotsalaiset ovat hamstranneet muun muassa retkikeittimiä, vesisäiliöitä ja hätäradioita. Ruotsin puolustusvoimien komentaja Micael Bydén sanoi tammikuussa, että jokaisen ruotsalaisen pitäisi olla varautunut sotaan.

Ruotsalaiset ovat rynnänneet ostamaan kriisitarvikkeita tammikuussa. Aftonbladet kertoo Bilteman kaksinkertaistuneesta kriisitarvikkeiden myynnistä viime päivinä. Kasvaneen myynnin arvioidaan olevan seurausta Ruotsissa käydystä keskustelusta etenkin Sälenin turvallisuuskonferenssissa. Ruotsin puolustusvoimien komentaja Micael Bydén sanoi, että kaikkien ruotsalaisten tulisi olla varautuneita sotaan. Bydénin mukaan Ruotsin puolustusvoimat ja hallitus pitävät Venäjän hyökkäystä Itämeren maihin mahdollisena. Puheet ovat herättäneet Ruotsin kansalaisissa huolta, mikä selkeästi näkyy myös kriisitarvikkeiden myynnissä.

Biltemassa on myyty runsaasti varavirtalähteitä, vesisäiliöitä ja retkikeittimiä ja muita tarvikkeita, joille voisi tulla tarvetta poikkeusoloissa.

– Tämä muistuttaa myyntiä pandemian aikana, käytös on samanlaista. Mutta eniten on kasvanut retkikeitinten ja vesisäiliöiden myynti, Bilteman markkinointipäällikkö Johan Gerdevåg kommentoi Aftonbladetillle.

Verkossa kriisitarvikkeita myyvän Krisskydd Sverigen myynnin Aftonbladet kertoo kasvaneen tammikuussa entisestään. Lehden mukaan myynti on suorastaan räjähdysmäisessä kasvussa ja voidaan puhua jopa tuhannen prosentin kasvusta viikon aikana.

Expressenin mukaan Clas Ohlsonin hätäradioiden myynti on kasvanut valtavasti, ja se on noussut hetkellisesti kauppaketjun myydyimmäksi tuotteeksi.

Vuosittainen Sälenin turvallisuuskonferenssi päättyi keskiviikkona. Jotkut poliitikotkin ovat halunneet herätellä ruotsalaisia sodan uhkaan. Ruotsin siviilipuolustuksesta vastaava kokoomuslainen ministeri Carl-Oscar Bohlin muistutti omassa puheenvuorossaan Sälenissä, että Ruotsiin voi tulla sota. Ruotsin edellinen pääministeri, oppositiossa olevan sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja Magdalena Andersson kritisoi tyyliä, jolla sodan uhasta on tammikuussa puhuttu. Anderssonin mielestä olisi ollut tärkeää painottaa, ettei sota juuri nyt ole lähellä, ja ruotsalaisten tietoisuutta sodan uhasta olisi voinut herätellä myös toisenlaisin sanoin.